تكدي‌گري؛ پشتوانه سودجويان بي‌سرپناه


 تكدي‌گري؛ پشتوانه سودجويان بي‌سرپناه

 
تكدي‌گري؛ پشتوانه سودجويان بي‌سرپناه

خبرگزاري فارس: اين روزها متكديان چه نيازمند و چه حرفه‌اي با شيوه‎اي بسيار نوين و احساسات برانگير، به امرار معاش مي‌پردازند و از عواطف مردم بيشترين استفاده را مي‌كنند، متاسفانه هنوز راهكاري كاربردي براي رفع اين معضل رو به رشد به ويژه در شهرهاي كوچك اجرايي نشده است.


به گزارش خبرگزاري فارس از آبادان، قطعاً شما نيز در خيابان‌ها، اتوبوس، اماكن عمومي و ... با افرادي روبه‌رو شده‌ايد كه با لباس‌هاي مندرس و وضعيت نامناسب از شما درخواست كمك مي‌كنند، اين درخواست را در ابتدا با روانه كردن نگاه‌هاي معنادار و مظلومانه دنبال و در صورتي كه پاسخي دريافت نكنند، نفرين را جايگزين دعاي خير خود مي‌كنند. 
امروزه شاهد انواع شيوه‌هاي تكدي‌گري در سطح شهر هستيم و متكديان براي برانگيختن احساسات مردم از شيوه‌هاي نوين از جمله فروش ادعيه با 10 برابر قيمت، استفاده از كودكان و نوزاداني كه در آغوش مادران خود به امرار معاش مي‌پردازند. 
تكدي‌گري يكي از آسيب‌هاي اجتماعي است كه متاسفانه جامعه ما نيز ديرزماني است با اين معضل روبه‌رو شده، البته برخورد و ارائه راهكار براي رفع اين معضل در جوامع مختلف متفاوت است. 
تكدي، عبارت است از درخواست به‌منظور رفع نيازهاي مادي از مردم در ملاء عام با زير پا گذاشتن شئون انساني و اجتماعي. 
از ديدگاه روانشناسان فقر، بيكاري، مهاجرت از روستاها، فرار از منزل، بيماري، اعتياد، مشكلات جسمي، روحي، رواني و ... از علل و عوامل روي آوردن افراد به تكدي‌گري است. 
يكي از نتايج بارز فقر در جامعه بروز پديده تكدي‌گري است كه براي ريشه‌كن كردن اين معضل بايد به پديده فقر اجتماعي توجه ويژه شود. 

*عوارض تكدي‌گري 
گدايي باعث كسالت، تنبلي و عامل از بين رفتن روحيه اعتماد به نفس افراد مي‌شود همچنين اين پديده شوم نيروها و استعدادهاي انساني را كه مي‌تواند در مسير و راه‌هاي مشروع و معقول قرار گيرند به انجماد و تخدير مي‌كشاند. 
حضور اين‌گونه افراد چهره جامعه را كريه و زشت مي‌كند و در اجتماع آسيب‌هاي فراواني را متوجه جامعه مي‌سازد چراكه حضور اين‌ها مي‌تواند عده‌اي ديگر را به گدايي سوق دهد. 

*تكدي‌گري از ديدگاه اسلام 
دين اسلام براي مقابله با مسئله تكدي‌گري راه‌حل‌هايي را ارايه داده در اين ارتباط رسيدگي و مراقبت از بيماران، معلولين، از كارافتادگان، آسيب ديدگان، محرومان را مطرح و از جمله وظايف حكومت اسلامي و امت مسلمان قلمداد كرده است و از طرف ديگر با پديده تكدي‌گري به عنوان يك حرفه برخورد كرده و آن را فعل حرام دانسته است. 

*تكدي از ديدگاه قانون 
ماده‌هاي جزايي قانون مجازات اسلامي جمهوري اسلامي ايران در رابطه با تكدي‌گري: 
ماده 712 - هركس تكدي يا كلاشي را پيشه خود قرار داده باشد و از اين راه امرار معاش نمايد يا ولگردي نمايد به حبس از يك تا سه ماه محكوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالي مرتكب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذكور كليه اموالي كه از طريق تكدي وكلاشي بدست آورده است مصادره خواهد شد. 
ماده 713 - هركس طفل صغير يا غير رشيدي را وسيله تكدي قرار دهد يا افرادي را به اين امر بگمارد به سه ماه تا دوسال حبس و استرداد كليه اموالي كه از طريق مذكور به دست آورده است محكوم خواهد شد. 
*جمع‌آوري متكديان خواسته شهروندان آباداني 
يكي از شهروندان آباداني اظهار داشت: متاسفانه در روزهاي اخير شاهد افزايش تعداد متكديان و معتادان در سطح شهرستان هستيم. 
علي عباسي خاطرنشان كرد: هر روز به هنگام عبور از خيابان معتاداني را مشاهده مي‌كنم كه در ايستگاه‌هاي اتوبوس يا كنار معابر خوابيده‌اند. 
يكي ديگر از شهروندان آباداني تصريح كرد: متاسفانه بسياري از اين متكديان با استفاده از شيوه‌هاي گوناگون به برانگيختن احساسات مردم مي‌پردازند. 
مريم سجادي در ادامه گفت: وجود صندوق‌هاي صدقات در سطح شهر براي كمك به نيازمندان مناسب‌تر است و مردم بايد به اين مسئله توجه داشته باشند. 
وي اظهار داشت: حمايت مردم از متكديان سودجو در سطح شهر باعث رواج اين پديده شوم و مخرب در سطح جامعه مي‌شود. 
اين شهروند آباداني از مسئولان خواست نسبت به جمع‌آوري معتادان و متكديان از سطح شهرستان اهتمام بيشتري بورزند. 
وي با اشاره به اينكه وجود كارتن‌خواب‌ها در ايستگاه‌‌هاي اتوبوس و كنار معابر علاوه بر اينكه جلوه شهر را مكدر و زشت مي‌كند، باعث ايجاد احساس ناامني در مردم مي‌شود. 

*مكاني براي نگهداري متكديان وجود ندارد 
فرمانده نيروي انتظامي آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: متاسفانه متكديان و معتادان در سطح شهر به‌صورت پراكنده حضور دارند. 
احمد چنداز خاطرنشان كرد: در راستاي جمع‌آوري معتادان و متكديان ادارات مرتبط بايد همكاري‌هاي لازم را داشته باشند تا بتوانيم اين معظل را ريشه‌كن كنيم. 
وي افزود: در صورتي كه مكاني براي نگهداري متكديان وجود داشته باشد، جمع‌آوري آنها از سطح شهر دو ساعت زمان نياز دارد. 

*همكاري نامطلوب اردوگاه استان براي نگهداري متكديان 
رئيس اداره بهزيستي آبادان نيز اظهار داشت: بهزيستي يكي از اعضاي ستاد جمع‌آوري متكديان و معتادان سرگردان در سطح شهر است. 
علي فرحاني با اشاره به مصوبه شوراي عالي كشور، خاطرنشان كرد: مقرر شده كه در شهرهاي باجمعيت بيش از 200 هزار نفر اردوگاهي براي نگهداري معتادان و متكديان احداث شود. 
وي با اشاره به برنامه‌ كوتاه‌مدت براي رفع اين مشكل، تصريح كرد: در ماه‌هاي گذشته معتادان و متكديان را با اتوبوس شهرداري به اردوگاه مركز استان منتقل مي‌كرديم كه متاسفانه در حال حاضر اردوگاه استان در اين زمينه كج‌دار و مريض همكاري مي‌كند. 
رئيس اداره بهزيستي آبادان در ادامه گفت: جمع‌آوري معتادان و متكديان بر عهده شهرداري با همكاري نيروي انتظامي و با حكم مرجع قضايي است. 
وي اضافه كرد: در صورت جمع‌آوري متكديان آنهايي كه شرايط داشته باشند زير پوشش اداره بهزيستي شهرستان قرار خواهند گرفت. 

*احداث مكاني براي نگهداري معتادان و متكديان سرگردان 
شهردار آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: جمع‌آوري متكديان از وظايف بين‌بخشي چند اداره از نيروي انتظامي، اداره بهزيستي، مركز بهداشت، شهرداري و ... است. 
محمودرضا شيرازي خاطرنشان كرد: در مدت 10 روز گذشته شهرداري آبادان با جديت در راستاي جمع‌آوري متكديان و معتادان از سطح شهر اقدام كرده است. 
وي افزود: متاسفانه نيروي انتظامي به‌دليل محدوديت مكاني و اعتباري تاكنون نتوانسته معتادان و متكديان جمع‌آوري شده را تحويل بگيرد. 
شهردار آبادان با اشاره به اينكه وجود معتادان سرگردان و متكديان چهره شهر را مكدر مي‌كند، ادامه داد: در همين راستا احداث مكاني براي نگهداري متكديان و معتادان سرگردان در سطح شهر در دستور كار شهرداري قرار گرفت. 
وي با اشاره به پيگيري‌هاي انجام شده براي تعيين مكان اين اردوگاه، تصريح كرد: به‌منظور رفع كوتاه مدت اين مشكل در حال فراهم كردن مكاني استيجاري براي نگهداري اين افراد هستيم. 
شيرازي در ادامه گفت: در حال حاضر اردوگاه اهواز از پذيرش معتادان و متكديان سطح شهر سرباز زده و راه‌اندازي اردوگاه در سطح شهرستان ضروري است. 
به هر حال به نظر مي‌رسد با وجود اينكه تكدي‌گري پديده‌اي خاص شهرستان آبادان نيست اما وضعيت كنوني متكديان و معتادان سرگردان در سطح شهر، چهره‌اي زشت و مكدر ايجاد كرده است. 
البته بنا به نظر كارشناسان جمع آوري گدايان و اسكان آنها در اردوگاه‌ها و اين‌گونه اقدامات نمي‌تواند گدايي را از جامعه ريشه‌كن كند بلكه حل مسائل تكدي در گرو حل مسائلي از قبيل بالابردن سطح زندگي و معشيتي مردم در روستا و شهر است. 
مسئولان بايد با برنامه‌ريزي و تدوين برنامه‌اي جامع و كاربردي روند رو به افزايش اين پديده مخرب را كنترل كنند زيرا تكدي‌گري سرمنشاء بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي است. 

 

 

گزارش از ندا بچاري ,ninjahiden


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

    ابراهیم می‌گه:
    این نظر در تاریخ 1390/12/14/0 و 19:03 دقیقه ارسال شده.

    [Comment_Content]

    kaghazdivari می‌گه:
    این نظر در تاریخ 1390/11/29/6 و 13:59 دقیقه ارسال شده.

    [Comment_Content]

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: